Batteriet på elcykeln bör förvaras under rätt omständigheter för att förlänga livslängden på batteriet och för att laddningen ska hålla länge. Det gäller både kortsiktig förvaring och vinterförvaring, men hur gör man?
Batteriet bör förvaras torrt och svalt undan från direkt solljus. Optimal temperatur är mellan 10-20°C men vanlig rumstemperatur är okej. Vid längre förvaring (som under vintern) bör du ladda batteriet till ca 70%. Längst ned i en garderob eller i ett inomhusförråd är lämpligt för långtidsförvaring.
För att förvara elcykelbatterier på rätt sätt är det viktigt att följa några grundläggande regler.
För att förlänga livslängden på ditt elcykelbatteri och undvika problem när cykelsäsongen drar igång är det viktigt att förvara det på rätt sätt under vintern. Här är några tips:
För att ladda elcykelbatterier bör du använda en laddare som är specifikt anpassad för det aktuella batteriet. Det är av största vikt att använda en högkvalitativ laddare och regelbundet kontrollera den för att undvika eventuella skador eller farliga situationer.
Vid laddning av litiumbatterier är det också nödvändigt att se till att laddaren är utrustad med överbelastningsskydd. Dessutom bör du vara försiktig så att kontakterna inte kommer i kontakt med vatten eller fukt, vilket kan skada batteriet. Slutligen, se till att du aldrig lämnar en laddare ansluten till batteriet när den inte används.
Aluminiumlådor från Zarges är speciellt utformade för att hantera och förvara litiumbatterier säkert. De är tillverkade av stark aluminium och har avancerade låsningar som förhindrar oönskade öppningar. Förutom att ge en säker förvaring av litiumbatterier, är lådorna också utformade för att erbjuda långvarig skydd mot luftfuktighet, stötar, mekaniska påfrestningar och korrosion.
Lådorna har ett innovativt ventilationssystem som ger en jämn ventilering av batteriet. Det kan också hålla batteriet väl isolerat från yttre temperaturförändringar. Lådorna är försedda med ett inbyggt överbelastningsskydd som skyddar mot överspänning och överhettning.